duminică, 27 noiembrie 2011

Toyota Prius - mașina cu cel mai ridicat IQ


Jurnal de bord – Viitorul din prezent…

08 septembrie 2011

Bucurie fără margini. Mult dorita Toyota Prius venise. Luând-o pe Alexandra, în 15 minute eram la reprezentanţă. Expeditiv, am terminat rapid partea birocratică şi... la volan. Primele secunde au fost de totală derută. Apăsasem butonul de pornire, făcusem 10-20 de metri, dar nu se auzea nimic. Femeie (dar nu blondă), m-am uitat dacă suntem în pantă şi ne deplasăm din inerţie. Nu, nu eram. Preventiv, am apăsat frâna. A fost pentru prima dată când am simţit sistemul de frânare regenerativă, optimizat pentru creşterea cantităţii de energie generată în timpul frânării. Reprezentantul care mă urmărea amuzat, mi-a “servit” rapid minimele informaţii tehnice.


Sistemul avansat de control hibrid (Hibrid Synergy Drive) foloseşte combinarea a două surse de putere: un motor electric şi unul cu ardere internă, asigurând o ținută de drum excepțională, în timp ce zgomotele și vibrațiile sunt minime. Cu toate acestea, pentru a evita alte experiențe, fiind și cu fetiţa, am “tăiat-o” spre casă, atentă să nu execut vreo manevră păguboasă.


14 septembrie
Au trecut câteva zile, acum eram informată, rodată suficient pentru a-mi înţelege şi conduce “bijuteria” ecologică. Toyota venea cu un concept nou, un mod EV care permite condusul în modul exclusiv electric, soluția ideală pentru cei care doresc să îmbine plăcerea condusului cu impactul minim asupra mediului înconjurător. Motorul pe benzină de 1,8 litri, alături de motorul electric, obțin performanțe care fac din noul Prius cea mai vândută mașină din Japonia. Generaţia a treia de Prius, nu numai că sporește popularitatea modelului, dar a depăşit propriul record în economia de combustibil.
Familistă convinsă, plec în vacanțe cu o mulțime de bagaje. Acum dispuneam de stil şi spațiu. Designerii avuseseră o sarcină dificilă în dezvoltarea unui exterior impresionant, creşterea spaţiului intern şi reducerea coeficientului de rezistenţă aerodinamică, probleme rezolvate cu succes.
17 septembrie
Prima ieșire. Rulam în cea mai mare siguranță, într-o liniște desăvârşită. Era ca o plimbare în aer liber, emisiile de carbon fiind aproape inexistente. Va trece mult timp să mă obişnuiesc cu această “pace interioară” şi cu senzația de mașină “luată la vale” cu motorul oprit. Acum cunoşteam și tehnologia de bază: principiul dinamului de la bicicletă, cu diferenţa că principiul Toyota este mai complex, japonezii botezându-l “Hybrid Synergy Drive”.
Tehnologia hybrid recuperează şi stochează energie într-o baterie, refolosind-o prin intermediul unui motor electric. Astfel foloseam atât puterea unui motor pe benzină de 1.8, cât şi energie electrică. Pe drumul ce urca prin pădurea de brad, în liniştea ce ne înconjura, aveam toţi un sentiment de libertate nemaiîntâlnit, contopiţi cu natura într-un tot existenţial.
22 septembrie
Trecuseră 2 săptămâni de când dețineam supermaşina viitorului (cum o numea Alexandra), iar noul Prius ridica zeci de întrebări din partea celor care au avut privilegiul de a urca în maşină: “Cum mergi cu maşina și nu se aude absolut nimic? Cum funcţionează?”. Mai mult, nivelul de informaţie furnizat de planşa de bord m-a bulversat complet. Sunt ca în cockpitul unui avion. Nu mă mai satur de condus: este simplu şi confortabil. Şofatul era oricum unul dintre hobby-urile mele.

Puterea sistemului hibrid de propulsie, cutia de viteze automată CVT, reducerea nivelului emisiilor, acceleraţia liniară, economia de carburant reprezintă bază pentru tehnologiile viitorului şi îmi oferă libertatea să mă concentrez pe lucrurile importante, bucurându-mă din plin de călătorie.
Prius ar spune: “Urmează-mă!”

Vor trece anii, iar Alexandra va găsi, cu siguranță, fragmentul de jurnal în bordul Prius-ului. Rămasă fidelă mărcii și modelului, se va bucura de libertatea oferită de panourile solare din dotarea seriei a patra de la Prius. Un pas înainte, totul pentru o natură mai sănătoasă, mai curată.
“- Hai să plecăm, mami!” Nu o auzisem urcând. Așezată comod, cu ochii închiși, își imagina probabil un viitor verde cu multe păduri, prințese și mașini parfumate.

Articolul este parte integrantă a concursului SuperBlog (etapa 30 - Toyota).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu